Minggu
ini adalah minggu dimana ramai orang keluar membeli -belah sempena jualan murah
pertengahan tahun. Mak Cik Ramlah juga tidak melepaskan peluang dan turut
memilih pelbagai jenis pakaian yang digemarinya. Oleh kerana wang sakunya tidak
mengcukupi dia segera ke mesin ATM yang berdekatan untuk mengeluarkan duit.
Alangkah terperanjat bila mendapati
jumlah baki wangnya telah berkurangan.
Hal ini amat menghairankan Mak
Cik Ramlah kerana mustahil instistusi yang paling selamat seperti bank wujudnya
masalah sebegitu. Mak Cik Ramlah segera ke kaunter pertanyaan untuk mendapatkan
kepastian dan mengetahui sebab-sebab terjadinya keadaan seumpama itu serta
apakah prosedur yang perlu diikuti untuk mendapatkan wangnya kembali.
Menurut kakitangan Bank yang bertugas, Nik Nor
Ayuni Hazwani Nik Hashim ,masalah sebegini terjadi berkemungkinan sistem
mengalami kerosakan ataupun tergendala. Selain itu, masalah kad seperti mikro
cip rosak juga menyebabkan sistem tidak dapat mengakses data. Pastikan juga nombor
pin yang betul dimasukkan dan elakkan memberi kad kredit kepada pihak ketiga
dan simpan kad ditempat yang selamat.
Taktik terbaru dimana ramai masyarakat
kini tidak sedar ialah sindiket penipuan oleh pihak-pihak tertentu melalui
Sistem Pesanan Ringkas(SMS) ataupun panggilan telefon yang memohon pengesahan butir-butir
peribadi dan maklumat pelanggan sedangkan perbankan di Malaysia tidak ada yang
mejalankan sistem tersebut. Justeru,pelanggan perlu berhati-hati supaya tidak
terjebak dengan tipu daya sebegini.
Jika pelanggan kehilangan wang dan mengalami
masalah pengeluaran wang tunai, mereka perlu mengisi borang aduan yang
disediakan oleh pihak bank. Borang aduan tersebut mengandungi semua butir-butir
laporan dan jenis-jenis aduan seperti
masalah wang keluar sebahagian, akaun didebit tetapi duit tidak keluar,
duit ditelan tetapi akaun tidak dikredit ataupun duit sebahagian dikredit dan
sebahagian lagi ditelan.
Selain itu, pelanggan juga
dikehendaki menyertakan bersama resit urusniaga sebagai bukti. Sekiranya
kehilangan kad kredit ataupun dicuri perkara yang pertama yang perlu dilakukan
ialah menghubungi pihak bank bagi tujuan sekatan kad dan pembatalan sebarang
transaksi. Seterusnya laporan polis hendaklah dibuat supaya kad tersebut tidak
dimanipulasikankan oleh individu yang tidak bertanggungjawab.
Seterusnya pihak bank akan
menyiasat dan menyemak aduan tersebut. Laporan tersebut akan diserahkan kepada
ibu pejabat. Seandainya permasalahan tersebut timbul ekoran daripada kecuaian pihak bank maka wang
tersebut akan digantikan semula mengikut nilai jumlah wang yang hilang.
Menurut pihak yang terlibat dalam menjalankan
kerja-kerja penyelengaraan mesin ATM, berkemungkinan wujudnya masalah dari segi
teknikal yang menyebabkan terjadinya perkara sebegitu.
Pihak mereka akan menyelenggara mesin
tersebut sekurang-kurangnya sekali seminggu dan menguji tetapan mesin seperti
menguji screen power, dan sebagainya
termasuk membersihkan mesin tersebut kerana kekotoran juga boleh mengakibatkan
masalah.
Oleh itu , kita sebagai pengguna haruslah
sentiasa peka dan berwaspada. Tindakan segera perlulah diambil dan mengikuti
semua prosedur yang betul sekiranya mengalami masalah yang melibatkan kad
kredit kerana dikhuatiri masalah yang lebih serius akan timbul sekiranya
dibiarkan berlarutan.
Pelanggan tidak boleh hanya
mendiamkan diri kerana sebagai pengguna sudah tentunya mempunyai hak dalam
menyuarakan pendapat dan aduan. Oleh itu, pihak-pihak yang bertanggungjawab
akan lebih memandang serius akan hal ini dan akan cuba memperbaiki sebarang
kesilapan dari semasa ke semasa.
No comments:
Post a Comment