Monday 4 November 2013

TEKNOLOGI JENTERA FARMAX

 
 
 


          Teknologi turut diaplikasikan dalam sambutan MAHA International 2012. Penganjuran kali yang ke 7 sejak format baru diperkenalkan serentak dengan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK). Tema dipilih ‘Transformasi Pertanian Melalui Inovasi’ : Memaparkan transformasi sektor pertanian, penternakan dan industri asas tani yang melibatkan aspek inovasi dan teknologi terkini.

          Selaras dengan program transformasi kementerian untuk meningkatkan produktiviti hasil pertanian. Pameran kali ini akan memperlihatkan lebih banyak produk baharu, inovasi pertanian, teknologi serta trend terbaru industri ini. Pengeluar dan peniaga dapat meningkatkan daya saing dan kecekapan mereka melalui penerimaan teknologi inovatif dengan amalan-amalan terbaik. Malaysia sebagai hub pertanian dan industri asas tani pemangkin kepada pelaburan asing dan swasta.

           Selaras dengan program transformasi kementerian meningkatkan produktiviti hasil pertanian. Objektif MAHA adalah untuk mempamer dan mempromosi teknologi dan inovasi terkini dalam bidang pertanian dan industri berasaskan pertanian Menyokong usaha kerajaan dalam mentransformasi sektor pertanian kepada bisnes (meningkatkan pengeluaran, keselamatan makanan, nilai tambah serta peningkatan pendapatan)

          Meletakkan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pertanian dan industri asas tani yang boleh menarik pelaburan swasta dan luar Negara.Mempromosikan sektor pertanian sebagai bidang kerjaya yang menarik serta mempunyai peluang bisnes yang menguntungkan terutama sekali kepada generasi muda

          Tarikan MAHA kali ini ialah tentang persembahan pameran ,pameran Inovasi dua tahun kebelakangan ini.  Special booth berkaitan “latest technology”  Pameran bertema laman-laman juga turut diperkenalkan.

          Traktor pengimport dan pengedar Farmax Tractors (M) Sdn Bhd menggunakan Pertanian Malaysia berterusan, Hortikultur dan Agro Pelancongan Exhibition 2012 (MAHA 2012) untuk mempromosikan produk kepada jabatan dan agensi kerajaan.Syarikat mereka telah   menaja 10 traktor untuk menarik pengunjung pada pameran dwitahunan.

          Pengarah Operasi Aspan Othman berkata traktor Farmax adalah berkualiti tinggi dan memenuhi piawaian antarabangsa seperti TUV ISO 9001:2000 manakala enjin disahkan mesra alam oleh Pertubuhan bagi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD).
Selain itu harga traktor mereka  adalah sangat competititve pihak mereka  berunding secara terus dengan pembekal di luar negara.
         Traktor, yang kebanyakannya dipasang di kilang Farmax di Mentakab, Pahang, menggunakan teknologi Itali, Jerman dan Cina yang disesuaikan dengan keadaan tempatan.         
          Harga yang ditawarkan adalah serendah RM45,000 bagi traktor yang bersaiz kecil dengan 45 kuasa kuda (HP) kepada RM98,000 untuk traktor yang bersaiz besar dengan 88 HP dan pihaknya turut bersedia untuk menguruskan pinjaman dari pihak bank bagi pembeli yang berminat.

          Pelanggan utama termasuk entiti perladangan besar Tabung Haji Plantations, Felda, Felcra dan TDM Plantations, tetapi syarikat itu mahu mengembangkan pasaran kepada pekebun kecil kerana ia juga mempunyai traktor yang lebih kecil sesuai untuk kegunaan dan belanjawan mereka.

          Untuk melanjutkan kegunaannya dan menjimatkan kos, traktor Farmax boleh dipasang dengan loader akhir hadapan atau belakang cangkul, yang telah dibangunkan selepas dua tahun penyelidikan dan pembangunan berikutan kaji selidik kepada keperluan petani tempatan.
          Traktor yang dijual kebanyakannya dipasang sendiri oleh syarikat yang terletak di Mentakab, Pahang. Farmax dimiliki oleh pelakon dan penerbit drama terkenal, Rosyam Nor, Farmax ditubuhkan pada tahun lepas selepas mengambil alih premis Mentakab Agriculture Machinery Sdn Bhd.
          Traktor yang dijual syarikat menggunakan teknologi dari Itali,Jerman dan China dan disesuaikan dengan iklim dan kegunaan di negara ini.Selain dari traktor, Farmax turut menyediakan perkhidmatan pemasangan peralatan tambahan untuk traktor seperti jentera pemunggah yang dipasang di hadapan dan jentera pengaut yang dipasang di bahagian belakang.
          Farmax adalah satu-satunya pengeluar peralatan berkenaan yang dibangunkan melalui kajian dan pembangunan selama lebih dari dua tahun selepas membuat kaji selidik terhadap keperluan petani. Peralatan tersebut,boleh dipasang dan ditanggalkan mengikut keperluan petani, mempelbagaikan kegunaan traktor dan menjimatkan kos petani untuk pembelian jentera.
          Sebagai sebahagian dari rangka promosi pada penyertaan kali pertama syarikat mereka di MAHA, pihak Farmax telah menaja 10 traktor untuk dijadikan tram yang digunakan sebagai pengangkutan pengunjung sepanjang pameran tersebut.

FARMAX PRODUCTION







GAMBAR-GAMBAR PENULIS KETIKA DI BOOTH FARMAX
 
Penulis sedang menemubual En.Aspan Othaman Pengarah Operasi Farmax
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment